onsdag 13 juni 2012

bananas i västvärlden

... ska jag tolka det som att ni -Chiquita- då, UTVÖVER att ni sprutar ner era arbetare och bananer med gift och sen försöker mörka det med en betydelselös fejk-miljö-märkning i form av en söt groda - också slänger 7/8 giftbananer och att jag som konsument i västvärlden ska tycka det är bra?

u chiquita people make me sick.

det här också:
Tidigare i år kom ett brev medföljande den veckovisa fruktkorgen på jobbet, meddelandet löd typ så här " vi ber om ursäkt att ni inte får några krav-bananer denna vecka då fartyget som fraktar krav-bananerna förlist. istället får ni vanliga bananer denna vecka". Min initiala reaktion var att jag blev helt ställd och undrade vad som hänt med det förlista fartyget och fartygspersonalen. Jag fick be vår receptionist att maila och fråga. För detta var ju inte information som uppenbarligen var nödvändig - som konsument i västvärlden antas jag inte bry mig om detta- jag får ju åtminstone äta vanliga bananer.

mer på ämnet:
För er som inte sett dem rekommenderar jag starkt dokumentären "Bananas" av Fredrik Gertten. http://www.bananasthemovie.com/

2 kommentarer:

  1. Ibland känns mitt livs numera totala bananbojkott som en odelat bra sak. Du- vi ses i helgen!!!

    SvaraRadera
  2. jamen helena det är ju klockrent!!

    SvaraRadera