tisdag 3 december 2013

KAK2013 STAR-interview #4

Vi fortsätter intervjuserien inför KAK med en av våra "utländska" (ok.. Jonas är ju några % närking kan man ju nästan tycka =) och influgna löpare; Jonas Merz!

Hej Jonas! 
Du har ju åkt ända från schweiz bara för att ställa upp i årets KAK =) - va är det som gör dig så peppad på detta?
Hej Maria! Det är absolut korrekt. Jag har åkt hela vägen från Bern för att vara med i KAK. Varför jag är så peppad vill du veta? Det är för att det är så spännande med nya utmaningar. Jag har ju aldrig sprungit KAK förut och jag tycker det är så "himmla roligt" (citat Helena J.) att springa i exotiska orienterings-länder som bland annat sverige.

Hur är formen?
Den där grejen med formen är ju spännande för mig själv ocksà. Jag har inte sprungit en enda tävling sedan 25 manna och bara en orienteringspass. Det betyder att jag är riktig hungrig på att orientera, men jag har faktiskt ingen aning om formen. Vi kommer la veta det snart.

Nu vet vi ju att t ex världsmästaren i sprint 2004 kommer till start - men du är ju trots allt från ett redigt sprint-land - va tror du om dina chanser?
oxå ett sätt att KAK-ladda..

Sedan jag har börjat med att orientera har jag lärt mig en grej (ok, kanske var det mer än en grej, men i alla fall en grej som passar här): Orienteringen ligger inte i generna. Om till exempel din bror är duktig på orientering behöver det inte betyda att du själv är duktig också. Så jag tror inte att jag har nån fördel att komma från Schweiz, förutom att jag vet hur man fuskar med terräng-kännedom och sånt (om ni inte vet vad jag pratar om så får ni gärna kontakta Jerker Lysell) Jag gör det som en fotboll tränare nu och visar bort favorit-rollen från mig. Men jag är taggad "bis in die Zehenspitzen" som vi säger i Schweiz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar