söndag 12 juni 2016

VM-test lång vs Orlando

Hade jag tänkt skriva dagens VM-test lång här men det är så fruktansvärt futtigt att bre ut sig om nåt så egotrippat en sån här dag.

Inatt så blev minst 50 personer mördade + ytterligare typ 50 skadade när en snubbe öppnade eld på en gayklubb i Orlando, Florida i den värsta masskjutningen hittills i USAs historia (dn artikel). Det kommer säkert en massa utredning på va denna mördares motiv var/var han ensam osv men enligt hans pappa hade han blivit arg tidigare av att se två killar kyssas. Så att det var homofobi inblandat känns som ett understatement.

Det är så horribelt att jag inte riktigt fattar att det är sant.

Men det är en konsekvens av homofobi. Och homofobin är tyvärr ständigt närvarande mer eller mindre. Överallt. Också i orienteringsvärlden.

Och därför vill jag ta tillfället i akt att lämna över Ansvaret till alla heterosexuella orienterare, Ansvaret att stå upp emot homofobin och säga ifrån när era kompisar drar "bögskämt" etc. Homofobi är inte roligt, homofobi dödar och om du inte fattar allvaret i det så kan jag inte hjälpa dig mer.
Jag är trött på att vara din upplysnings-side-kick. Jag kommer aldrig vara tyst men jag förväntar mig att du tar ditt Ansvar för allas lika värde Om det är något du säger dig tro på.

Tack på förhand.

4 kommentarer:

  1. Glöm inte att den som är väldigt pro HBT kan vara rädd för sina heterosexuella känslor dvs homofobi och heterofobi är frukt från samma träd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "..vara rädd för sina heterosexuella känslor"
      vad menar du med det?

      Radera
    2. Ja "spännande" - va menar du egentligen?

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera