måndag 24 april 2017

Natt-SM i Östansjö

När jag var 14 år (1996) gick SM i Närke och jag minns att jag var ute och kollade på natten och medeln (Jonas Pilblad va kanske den häftigaste en visste om). I min moderklubb KFUM Örebro hade vi då en väldigt stor ungdoms/juniorsatsning och det var många äldre än mig som var superduktiga. Således var det sjukt häftigt att se de en tränade med ta JSM-medaljer och på hemmaplan dessutom. Kan ej räkna de gånger jag glott på syskonen Arlebos triumfbilder i klubbstugan i Karlslund. Sånt sätter sig. Sen dess har jag väntat på att SM skulle komma åter till Närke.
handpåläggning
Så det känns väldigt speciellt att få skriva att jag i fredags sluggade till mig en SM-medalj i just Närke. Sluggade? Jo, det fanns hela tiden med mig att det skulle bli ett väldigt svårt och tufft natt-sm. Längden ingav respekt och estimerad vinnartid såg kanske liiite för bra ut efter snöfallet veckan innan. Min taktik var helt enkelt att inte ge upp och inte sura oavsett. Sprang iväg strax efter 23 och drog snett direkt, hängde en herrjunior från startpunkten och fick inte ihop det gula. Rätade upp det längs sträckan men fick redan här en ganska dålig feeling för riktning och öppna områden. Men fortsatte med försök till bättre kompass ut på långsträcka, fattade nada ett tag men bara "fortsätt lita på kompassen" och spikade vägen jag planerat. Dock tog det mer tid än jag önskat - osäkerhet är en tidstjuv. Kolla gärna min gps på livelox - där kan en se oförklarliga svängar på strecket och missar så nära så nära kontroller. Hade jättesvårt att få ihop vegetationen, vitt blev grönt i min verklighet. Oavsett, fortsatte slugga och tappade inte fart. Sprang runt på sista långsträckan (som jag planerat i bilen upp - knäckte den banläggningen =) och gjorde en hygglig avslutning. Spurtade förvånad i mål som ledare men Helena Karlsson dök upp minuten senare med förkrossande bättre tid. Helt ärligt inte ett så bra lopp, ganska många bra sträckor, men också mycket osäkerhet och bommar. Faktum kvarstår; det är samma för alla och min taktik/tålamod/sluggande höll medaljklass OCH jag har fått ta en SM-medalj på min första hemmaplan. För mig är det stort och fint.
representing #gbgnightfoxes
Skulle vilja sända en shout-out till OK Tisarens Nina Hallor och Daniel Attås som visserligen lagt en något för lång bana men va fn gör det? Det är ju precis så här tufft och svårt det ska vara! Orientering hela vägen - TACK!
En ytterligare går till Ellinor Eriksson som så vänligt inte spurtade ifatt mig, det va nog sista gången =) Och det känns bra att det finns en KFUMare som kan föra arvet vidare och har potential att bli hur bra som helst.
Ser extremt mycket fram emot återstående 6 SM distanser där 3 går i Kilsbergen. Jamen 3 stycken!!! 

2 kommentarer: