söndag 27 mars 2011

(un)extreme shoe makeover



jag har lärt mig en del om hälar och skor det senaste året. framförallt - i hälkappan på i princip alla skor sitter en hård plastbit - den sitter där antagligen av stabilitetsskäl - men har man en aning till antydan av icke-slät häl eller tränar mycket med skor eller arbetar mycket med skor på sig eller bara tycker om att glassa kring på stada i finskor så är denna lilla plastbit lömskare än man först kan tro. risken för tryckskador/skavsår är ganska stor vid flitig användning av skor med hård hälkappa. och även om fötterna nästan alltid läker så har jag - efter 16000kronorsoperationen i höstas - utarbetat en metod som sannolikt sparar hälar en massa besvär i framtiden och nog också pengar. jag är min egen skomakare.

här följer en fotoguide till happy feet:


plocka ur sulan


här ska det öppnas!


lämpliga verktyg: mattkniv och griptång


skär upp tyget strax ovan sömmen till bottenplattan. skär bara upp så mycket tyg som täcker plastbiten - på vissa är det ett enda tygstycke i hela innerskon. den fotade är den mer enkla varianten med ett tygstycke bara kring backfoten - då är det bara att skära och lyfta.


lyft!aha - boven i dramat!


om det behövs- den är ordentligt fastsatt/limmad -skär av plastbiten precis ovan sömmen.









ta hjälp av tången för att "slita" loss plasten -bruka ett vänligt men bestämt handlag.


ute!


fäll tillbaka tyget - man kan med fördel tejpa fast det lite så skon håller ihop inuti bättre.


mjukt&klart!

(tycker man fortfarande att det klämmer kan man avlägsna onödiga designbitar som går över hälen på utsidan av skon - det lättar på trycket ytterligare).

LYCKA TILL!

2 kommentarer:

  1. Gilla!

    Ser bra ut Maria, Löpex tar in FiveFingers nu till våren om du vill testa på riktigt :)

    SvaraRadera
  2. Ser ut som något jag behöver göra också...
    Tack! :)

    Marta

    SvaraRadera