torsdag 25 april 2013

sm, sm och kåsjön runt!

Bronzy!!! foto: mats lindqvist
som vanligt var jag nervös men peppad på en av mina favorittävlingar: Natt-SM förra torsdagen i Floda. jag höll hygglig koll på kompassen i början som jag bestämt mig för och fick de luriga kontrollerna i den småtäta skogen ganska bra. kom ifatt en del tjejer och fick med en bakom ut på långsträckan. blev lite stressade av detta tyvärr och tittade för kort på alternativen, men valde iaf vänster. blev lite bökigt då jag styrde rakt genom ett grönområde och sen var rätt osäker i den vita skogen. liksom pustade ut när jag nådde stigen efter vad somo kändes som en evighet. tyvärr plockade jag med detta lite stressade beteende fortsatt på nästa långsträcka till 8an. för stressad ut, tog dock i mitt tycke rätt beslut om att gå ganska rakt på, men slarvade sen på andra halvan av sträckan och bökade runt i grönområden helt i onödan. hade dock bra riktning in mot kontroller och gjorde egentligen inga kontrollmisstag innan 12an (men fel vägval till 11an oxå... suck =) där gick jag i banläggarfällan att gå rakt på och fick såklart inte reflexen (vänster skulle man ju gått!!!) men då drog jag direkt ut och studsade mot stigen - en bra bomtaktik! så det blev bara minutens bom. sammanfattningsvis är jag nöjd med mitt genomförande in mot kontrollerna, jag var där fokuserad och gjorde det mesta rätt, på vägvalssträckorna finns övrigt att önska men jag höll ändå ihop hyggligt och kämpade när jag sprang fel. jätteglad att jag ändå behärskar nattorientering såpass bra och det räckte till medalj igen. hurra!

resten av helgen bjöd på sprint som inte varit mitt fokus i år. har genomfört typ 2 träningar sen årsskiftet. men det är ju kul att springa det - så mitt mål var bara att försöka ha så kul som möjligt. kvalet va inte kul. helt utan fokus, ingen framförhållning och var på vippen att bli diskad då jag läste kartan istället för att se upp för förbjudna snitslar. men efter att ha ältat det hela nån timme så la jag det bakom mig och riktade blicken mot målet "ha kul". således kopplade jag greppet om min egen prestation och  löpte finalen med glädje och fokus.
orkade inte ta rätt beslut på varje sträcka men gjorde åtminstone hälften rätt! så nöjd 12a är inte ofta man är! riktigt imponerad av Helenas lopp - inte många misstag där inte.
lånat denna från JFoto på fb - hope u dont mind?! blev så glad att finna en bild på mig där det åtminstone ser ut som jag springer =)
har även hunnit med det beyktade "Kåsjön runt" (vid vår klubbstuga) i tisdags, typ 7,2 km på liten stig/stor stig/väg måttligt kuperat. efter att ha löpt för SAIK sen 2009 kan man tycka  att jag borde hunnit med detta tidigare men det har liksom kommit fel i mitt schema varje gång. nu var det dock dags. jag limmade Vidars rygg hela tiden vi sprang i skogen, men när vi kom ut på vägen med 2km kvar så gled han lätt som en plätt ifrån. jag bet ihop och kämpade med mina dubbar på asfalten men guuu så tufft det var. sen blåste det härjigt längs Kåsjöns östsida så de sista minutrarna var ren plåga. MEN jag tog mig runt på pers då såklart (bästa med "första gången"!!) 32.22. ca en minut efter Emmas damrekord som sattes i maj 2010 - så där finns nåt att sikta mot (med tanke på att jag avskyr sådana här pass är det skönt att jag har en selektiv hjärna som efteråt bara "aah nästa gång då ska jag satsa på rekord" liksom...).
Så här går den!
annars kanelbullsladdar jag mest inför alla stortävlingar. gäller att götta sig mellan varven =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar