måndag 30 september 2013

SM-medel, stafett och GPS-debatten

Medelkval. Ganska nervös. Glad att få komma iväg skakig till 1an men den satt där den skulle. Resten av loppet mer avslappnat men med bra koll. En onödig miss till 9an då jag drog snett från kontrollen innan och gjorde ett mini-parallell fel. Tog det dock lugnt och läste in mig fann skärmen inom minuten. Springa i mål i solsken med heatseger -fint.
heatsegrare och finfrämmat på ol-tävling
Sen blev jag så sjukt nervös. Som typ alltid inför sm-medel final. Men ändå nästan ännu mer än vanligt. Hela förmiddagen helt spänd. Det skulle ju bli så "svårt" liksom. Värmde upp länge länge. Fick äntligen kartan. Spårat över första myren men sen faktsikt inga riktiga spår mer på banan. Gick upp till högsta punkten till 1a och kom ner lite lite snett men redda upp det ganska direkt. Borde nog rundat höjden istället. Såg på kartan att - nu ska vi ut i det vitgula-härjet - och var noga med kompassen. Fick 2an fint och sen ut på darr-sträckan till 3an. Försökte hålla mig lugn och bara läsa av varje kärrstråk/kurva. Glad när jag dök ner på skärmen och fortsatte stabilt resten av skogsorienteringen. Kanske kunde jag ha löpt fortare men var inte tillräckligt trygg i orienteringen i början för att va helt offensiv. Vid varvningen hörde jag inget om mitt namn och blev lite förvånad då jag tyckte själv jag gått bra, men folk hejade vilt så ändå trodde jag på min insats. Ut på andra slingan kom det förtutsedda terrängbytet. Öppen hedmark. På kartan såg det ganska svårt ut och möjligen kan detta ha fällt mig lite. Fick kontrollerna bra men var lite passiv in då jag kanske överskattat svårighetsgraden. Banan avslutades med 2minters hedlöpning där jag tyvärr inte hade kräm kvar i benen. Kämpade järnet, hade ont men kroppen var helt färdig. Fick se mig på ännu en 4e plats på den distans jag gillar bäst, ynka 4 sekunder från bronset. MEN är ändå otroligt nöjd med min insats, tekniskt gjorde jag det mycket bra trots den höga anspänningen. På't igen! 

Fin video om medel-SM by Hans Carlstedt! 
SAIKs juniorer imponerade med att vara 3a, 4a och 8a i D20 - grymt!

Finalkartan:
vet inte va som hände här men kartan blev ihoptryck...
och här tog gpsen slut =)
och här finns utvecklingspotential!
SM-stafetten blev sen inte riktigt min tekopp då en pms-våg rullade in i kroppen strax innan start, fick huvudvärk, trodde jag var sjuk och blev dessutom rejält sur. Försökte ändå springa på på min sista sträcka. Bommade direkt 2-3minuter, bannade min taskiga koncentration och bet ihop resten av loppet. Gjorde inga direkta bommar resten men bet ihop. Kändes skit hela vägen. Det va inte bara skit - men känslan som sagt.. När det vankades spurt om 12e plats fanns inget kvar i benen. En sisådär 14e plats och ännu surare efteråt. Men (igen!) herregud en dag efter så känns det ok, det va ju egentligen en dålkig dag på jobbet bara. Och SAIK kommer tillbaka 2014 - var så säker! Roligare var att GMOK fick till det och dubbla silver ska hem till göteborg - GRATTIS!

Min kommentar till GPS-efterspelet (mer finns att läsa här hos bl a Lina Strand och eftersnack):
(för de som ej var på plats eller följde finns GPS här och det hela handlar om Stora Tuna skulle ha diskats eller inte efter att ha beträtt förbjudet område enligt gps-spåret)
Jag förstår helt om Tove inte uppfattat att hon varit på tomtmark, det är svårt att se en tomtgräns om den "inte finns" i naturen, jag har säkert gjort samma sak nån gång. Och igår stod ord mot ord. Läs Toves rapport om det hela. Det tråkiga i det hela är att det tjafsas otroligt mycket efteråt - är det för att regelverket är oklart? Ska vi ha tävlingsregler så måste de ju gälla. Oavsett vem det är som begått regelbrottet (jag tycker mig tyvärr se en tendens av att det frias när det gäller medaljstriden/topplöpare men fälls när det gäller lägre placeringar/mindre meriterade löpare). Att löpa nära en tomtmark innebär en risk att beträda förbjudet område när tomtmarken på kartan har en otydlig gräns - vilket precis är fallet här. Tomtgränsen ÄR redovisad otydlig på kartan. Så att som löpare försöka följa denna ÄR att ta en risk att bli diskad. GPSen visar i detta fall att en regelöverträdelse begåtts.
Det är orienteringsrörelsen måste ta sitt ansvar nu och besluta om vad som ska gälla i fortsättningen. Ska vi alltid snitsla allt istället? Om en sträcka är lagd såsom igår borde det ju vara ganska enkelt att tänka att snitsel är rent nödvändig - eller vill banläggaren "inbjuda" till fusk? Detta är inget unikt fall utan händer ju ett antal gånger per år och jag ser det som att tävlingsjuryn måste få tydligare riktlinjer så de kan vara bekväma med att fälla också guldmedaljörer framgent -de ska ju följa reglerna.

Och vi bör också fundera på värdet av att få "låna" mark. En sur markägare kan innebära att en nyproducerad (och därmed svindyr) karta inte kan användas. Det är att bita sig själv i svansen och vad orienteringen behöver är ju inte tuffare ekonomiska villkor liksom.

Jag vill trycka på att jag inte på något sätt missunnar Stora Tuna segern - väl löpt brudar! Och inte heller misstror Toves redogörelse, utan bara önskar att hela grejen styrdes upp så ingen blir "syndabock" - varken gps-löparen, tävlingsjuryn ELLER den som lämnat in protest. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar