torsdag 4 december 2014

KAK2014: Kungen informerar!

Kåseri från kvinnan som ärade den första KAK-titeln.
Jag minns det som igår. Snabba beslut och snabba fötter tog mig först igenom Slottsskogens blandade snår och boklöv och sedan ner bland stadens landshövdingehus. Sist men inte minst var jag nära på att bli borttrollad av innergårdens utmaningar i banans slutskede. Insikten om behov av ett lugn kom och jag hann sansa mig och bevaka min ledning som slutade i seger. Historiens första KAK-titel. Kung av Kungsan. Att jag som kvinna kunde bli kung. Bara en sån sak. Det är liksom på KAK det man aldrig trodde skulle hända faktiskt händer.
I dagsläget sitter jag med foten i högläge. En planerad operation av höger hälben och slemsäck gjordes igår. Lever just nu i något som kan kallas ett häl-vete.  Att ännu en gång missa KAK känns tungt (knäskada stoppade mig i fjol). Dock fick jag denna gång möjligheten att känna på vad som väntar på KAK i förväg genom att jag tog på mig rollen som kartkontrollant, bankontrollant och förlöpare på en och samma gång. (Lite Lina Strand i ett nötskal. Varför göra en sak när man kan göra sjumiljonersmiljarder saker samtidigt.) Detta betyder alltså att JAG redan har sprungit KAK, varför jag trots häl-vete ändå lever i någon slags total eufori. (Det kan ju ändå inte vara morfinet…) Nedan tar jag dig igenom loppet och med det följer lite värdefulla tips i hur du ska lyckas bemästra KAK’s mytomspunna utmaningar.
Kungen är i gips - länge leve Kungen!
Det som händer för dig på lördag hände för mig i fredags. Uppvärmningen gjordes med blicken upp fäst på Masthuggskyrkan. Detta ståtliga bygge som förenar himmel och jord.  Solen sken utan ett moln på himlen och kvicksilvret visade strax över 0. Vallningen blev sliten gummidopp, och jag rekommenderar en mindre välanvänd variant för bästa grepp. Starten gick och än en gång en intensiv start. Det gäller att ha taktiken klar och hänga med när kartan ska vridas. Blicken upp! När banan går in i den gamla delen av Masthugget byter banan karaktär. Pulsen går upp och det gäller att vara med. ”Du får vila sen!” som Gunde skrek till Torgny under OS-stafetten 1988. Tänk ”tankens skärpa vid kroppslig möda”. Det är nu det gäller. Jag själv kom in genom porten, blickade ut över labyrinten. Var ska kontrollen sitta? Det är med den framförhållningen som jag saknade där och då som du har plockat fram och bara kan rusa genom den där porten och direkt fram till kontrollen. Du har stenkoll. ”You know which corner to be in” om man säger så… Definition, definition! KAK’s bästa vän. Lägg det på minnet vetja. De flesta sprintbanor har partier där det går att slappna av. Inte KAK. Men det är här du plockar fram glädjen. Glädjen i att få delta på årets sprintarrangemang. Årets bästa sprintbana. Låt glädjen bära dig, välja vägval omgående, och låt flytet komma. Men håll koll på sidan. Är du westside? Eastside? Innan muren föll var det en fråga om liv och död. Här kan det vara en fråga om en halvminut hit och dit. Låter odramatiskt, men inget en Kung av Kungsan har råd med. In mot varvning och publikens jubel. Spänn fotlederna, vässa greppet, och nu gäller det att förvalta den matchboll du jobbat dig till, för nu blir det åka av över häll och berg, sa Björn. Men håll riktningen, för vart är vi på väg? För 10 poäng, en del av vårt snålaste landskap utan s-märkt fågel. För 6 poäng: Det kan vara ett frukost-, lunch- eller middags-, eller varför inte mellan? För 2 poäng. Det som Shelin, Fischer, Sjögran m.fl gör till skillnad från sina manliga motsvarigheter. MÅL. Vi är på väg mot mål. Målet av Kung av Kungsan vid den lilla gräsytan vid Masthuggskyrkans fot. Jag nådde det i fredags. Du gör det på lördag. Jag möttes av tystnaden. Du gör det av lyckliga KAK-deltagares sorl. Nu när du nått målet har du gott och väl klarat av årets största orienteringsutmaning med bravur. Njut av känslan. Konservera den. Det är något du inte kommer uppleva förrän du står på startlinjen för nästa års KAK. Blev du Kung? Tog du det Chill? Spelar ingen roll! Alla får här uppleva samma njutning! Ta vara på tipsen och ENJOY! /Kung10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar